Polska
Rzeczpospolita Samochodowa

Geografia samochodów osobowych w Polsce

Publikacje

Artykuły w czasopismach:

  1. Kudłak, R., Kisiała, W., Gadziński, J., Dyba, W., Kołsut, B., & Stryjakiewicz, T. (2017). Społeczno-ekonomiczne i przestrzenne uwarunkowania popytu na nowe samochody w Polsce. Studia Regionalne i Lokalne, (2 (68)), 119-139.
  2. Stryjakiewicz, T., Kudłak, R., Gadziński, J., Kołsut, B., Dyba, W., & Kisiała, W. (2017). Czasoprzestrzenna analiza rynku nowych samochodów osobowych w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego31(3), 64-79.
  3. Kisiała, W., Kudłak, R., Gadziński, J., Dyba, W., Kołsut, B., & Stryjakiewicz, T. (2017). An attempt to model the demand for new cars in Poland and its spatial differences. Economics and Business Review3(4).
  4. Kołsut, B., Gadziński, J., & Stryjakiewicz, T. (2020). Ułomności statystyki motoryzacji w Polsce i ich konsekwencje dla badań geograficznych. Przegląd Geograficzny92(2), 227-245.
  5. Kołsut, B. (2020). The import of used cars to Poland after EU accession. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego34(2), 129-143.
  6. Dyba, W. (2020). Local impacts of large greenfield investments: the example of the Volkswagen car production plant in Września, Poland. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 34(2), 35-49.
  7. Stryjakiewicz, T., Kołsut, B., Doszczeczko, B., Dyba, W., Kisiała, W., Kudłak, R., & Wojtyra, B. (2021). Przegląd ekonomiczno-przestrzennych badań rynku samochodów osobowych. Przeglad Geograficzny93(2).
  8. Kołsut, B., & Stryjakiewicz, T. (2021). Do spatial differences in the personal car market reflect a centre-periphery structure The case of Poland. European Transport Research Review, 13, 1-12.
  9. Kołsut, B., Stryjakiewicz, T., & Gadziński, J. (2022). Do motorisation statistics reflect the real geography of car ownership in Poland. Quaestiones Geographicae, 41(2), 95-108.

Monografia:

Kołsut, B., & Stryjakiewicz, T. (Eds.). (2023). The Economic Geography of the Car Market: The Automobile Revolution in an Emerging Economy. Routledge. London, New York. ISBN: 9781032314204.

  • Kołsut, B. & Stryjakiewicz, T. (2023). Introduction. In The Economic Geography of the Car Market (pp. 1-15). Routledge.
  • Stryjakiewicz, T., & Kołsut, B. (2023). Why is Poland such an intriguing case study of the automobile revolution in an emerging economy?. In The Economic Geography of the Car Market (pp. 16-24). Routledge.
  • Kudłak, R., Kołsut, B., & Kisiała, W. (2023). Driving gears of car ownership transformation. In The Economic Geography of the Car Market (pp. 25-44). Routledge.
  • Kisiała, W., Kudłak, R., & Kołsut, B. (2023). The market for new cars: Another dimension of the core-periphery pattern. In The Economic Geography of the Car Market (pp. 45-71). Routledge.
  • Kołsut, B., Kisiała, W., & Kudłak, R. (2023). Import of second-hand cars: Evidence of individual entrepreneurship and social networks?. In The Economic Geography of the Car Market (pp. 72-95). Routledge.
  • Dyba, W., & Doszczeczko, B. (2023). Car use and alternative mobility solutions as a reflection of urban sprawl and marginalisation of rural areas. In The Economic Geography of the Car Market (pp. 96-126). Routledge.
  • Dyba, W. (2023). Hybrid and electric cars: Rare novelty for elites or a future ubiquitous good?. In The Economic Geography of the Car Market (pp. 127-158). Routledge.
  • Wojtyra, B., & Kudłak, R. (2023). How the automobile revolution affects the natural environment?. In The Economic Geography of the Car Market (pp. 159-176). Routledge.
  • Kołsut, B., & Stryjakiewicz, T. (2023). Conclusions, policy recommendations and future challenges in the context of the COVID-19 pandemic. In The Economic Geography of the Car Market (pp. 177-188). Routledge.

Prezentacje – konferencje zagraniczne

  • The changing market for new personal cars in Poland and its spatial dimension. Global Conference on Economic Geography. Cologne, Germany, 24-28.06.2018 (Stryjakiewicz, Gadziński, Kołsut, Kudłak)
  • Towards geography of market: the changing market for new passenger cars in Poland and its spatial dimension, Taszkient, Uzbekistan 2019 (Stryjakiewicz)
  • Towards geography of market: the changing market for new passenger cars in Poland and its spatial dimension II. Taszkient, Uzbekistan 2019 (Kołsut, Kudłak)
  • Car market (r)evolution in Poland. 8th EUGEO Congress on the geography of Europe, 28.06.2021-1.07.2021, Prague, Czechia (Kołsut, Stryjakiewicz).
  • (R)evolution on the car market in Poland and its environmental consequences. The 34th International Geographical Congress, International Geographical Union, 16-20.08.2021, Stambul University, Turkey – online (Wojtyra, Kudłak)
  • Personal car market and socio-economic regional disparities. The case of Poland. The 34th International Geographical Congress, International Geographical Union, 16-20.08.2021, Stambul University, Turkey – online (Kołsut, Stryjakiewicz)
  • Hybrid and electric cars in Poland: their users and potential buyers. The 34th International Geographical Congress, International Geographical Union, 16-20.08.2021, Stambul University, Turkey – online (Dyba)
  • COVID-19 and changing geographies of the car market. Intenational Geographical Union, UGI Centennial Congress, 18-22.06.2022, Paris, France (Kołsut)
  • Geography of second-hand car trade as evidence of global and regional transformations. Regional Studies Association CEE Conference. Bridging Old and New Divides: Global Dynamics & Regional Transformations, 14-16.09.2022, Leipzig, Germany (Kołsut, Stryjakiewicz)
  • Changing geographies of the car market during the COVID-19 pandemic. Global Conference on Economic Geography 7-10.06.2022, Dublin, Ireland (Stryjakiewicz, Kołsut)
  • Automobile revolution and urban sprawl in an emerging economy in the context of the EU climate policy. Global Conference on Economic Geography 7-10.06.2022, Dublin, Ireland (Kołsut, Kudłak)
  • Uncovering the three decades of car ownership transformation in Poland. Global Conference on Economic Geography 7-10.06.2022, Dublin, Ireland (Kudłak, Doszczeczko)
  • Uncovering the determinants of car ownership in Poland. Global Conference on Economic Geography 7-10.06.2022, Dublin, Ireland (Kisiała, Kudłak)
  • Carsharing fans and own car lovers in European aglomerations. Profiling drivers through a cross-country study. Global Conference on Economic Geography 7-10.06.2022, Dublin, Ireland (Dyba)

Prezentacje – konferencje krajowe

  • Czy wiemy co jeździ po polskich drogach? Ułomności statystyki motoryzacji w Polsce. Konferencja Komisji Geografii Transportu PTG, Łódź, 2019 (Kołsut, Gadziński)
  • Regional Studies Association CEE Conference. Metropolises and Peripheries of CEE Countries: New Challenges for EU, National and Regional Policies. Maria Sklodowska-Curie University, Lublin, 11-13.09.2019 (Kołsut, Stryjakiewicz)
  • Poland as a car „rubbish bin” of Europe? Volume and structure of used cars after EU accession. 35. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Funkcje przemysłu i usług w rozwoju społeczno-ekonomicznym układów przestrzennych, PTG, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, 2-3.12.2019 (Kołsut)
  • Lokalne oddziaływania inwestycji greenfield na przykładzie zakładu produkcji samochodów Volkswagen we Wrześni 35. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Funkcje przemysłu i usług w rozwoju społeczno-ekonomicznym układów przestrzennych, PTG, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, 2-3.12.2019 (Dyba, Stryjakiewicz)
  • Samochody hybrydowe i elektryczne w Polsce – od pierwszych użytkowników po plany produkcji. 36. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Przemiany strukturalne przemysłu i usług, PTG, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie – online, 7-8.12.2020 (Dyba)
  • Zmiany na rynku samochodowym w okresie pandemii COVID-19. 37. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Wpływ Pandemii na przemiany przemysłu i usług, PTG, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, 6-7.12.2021 (Stryjakiewicz, Kołsut)
  • Trzy dekady przemian motoryzacyjnych w Polsce oraz ich uwarunkowania. 37. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Wpływ Pandemii na przemiany przemysłu i usług, PTG, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, 6-7.12.2021 (Kudłak, Doszczeczko)
  • Rewolucja samochodowa w Polsce oraz jej związki z rozlewaniem się miast i wpływem na środowisko przyrodnicze. 38. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Zachowania przemysłu i usług w warunkach kryzysu gospodarczego, 5-6.12.2022, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (Kołsut, Kudłak) 

Seminaria i popularyzacja nauki